Ontstaan van het woonschip
Toen we in 2019 deze ligplaats aan de Amsteldijk konden kopen, lag er nog een
tweemastklipper. Die heeft inmiddels een nieuwe plek in de stad, deze voormalige Wad- en Sontvaarder is ervoor in de plaats gekomen. Om hier te mogen liggen, is er eerst zes meter uit de romp verwijderd, zodat het schip aan de maximale lengte van 30 meter voldeed. Deze werkzaamheden zijn uitgevoerd op de werf van Multiship Holland in Harlingen, waar het schip ook is voorzien van een nieuwe luikenkap, een fundering voor de stuurhut en vlakverdubbeling.
Na alle staalwerkzaamheden is het schip gestraald en voorzien van een tweecomponentencoating. Toen de stuurhut en het glas waren geplaatst en alle
bouwmaterialen aan boord waren gebracht, is het schip eind 2019 naar Amsterdam
gebracht. Daar hebben we het in de afgelopen vier jaar afgebouwd, met dit unieke
resultaat.
Ontwerp en materiaalkeuze
Het schip moest zoveel mogelijk aan de uiterlijke kenmerken van een origineel vrachtschip blijven voldoen. Zelf vind ik dat juist ook mooi en ik probeer als architect dan ook altijd de proporties en de nautische elementen intact te laten bij het herbestemmen van oude schepen.
Qua ontwerp hebben we geprobeerd een warme en lichte ruimte te realiseren waarin je verbinding hebt met het water en ook beschutting kan vinden tegen de elementen. Door het gebruik van eikenhout in combinatie met zwarte wanden, beton-cirévloeren en vilt op de wanden, is een ruimte ontstaan die veel geborgenheid biedt en altijd warm aanvoelt. De vloer is heel geschikt voor vloerverwarming en geeft de ruimte een lichte, mediterrane sfeer.
Het raam in de zijkant van de romp biedt vanaf alle zitplekken uitzicht op het water. Zo ervaar je geen opgesloten gevoel en ben je altijd in contact met de elementen. Het vele groen binnen door de grote bananenplanten geeft ook een heerlijk vrije beleving, waarbij je even vergeet dat je je in het centrum van Amsterdam bevindt.
De techniek
Het schip is vrijwel zelfvoorzienend. We hebben een warmtepomp die wordt gevoed met een collector in de bodem van het schip. We gebruiken de warmte uit de Amstel dus om het schip te verwarmen. De daarvoor nodige energie wordt geleverd door de geïntegreerde zonnepanelen in de luikenkap. Door grote glazen vlakken in de luikenkap die automatisch worden afgedekt bij te veel zon, kunnen we ook de warmte van de zon gebruiken voor het opwarmen van het schip. Verder is het schip geïsoleerd met biologisch PUT-schuim en is overal triple glas toegepast.
Genieten
Met z’n vieren genieten we enorm van het uiteindelijke resultaat. Ook zijn we erg blij met hoe alle installaties en zonnepanelen geïntegreerd zijn en zo geen afbreuk doen aan het uiterlijk van het schip. Dat is niet altijd even makkelijk, maar hier is het naar mijn mening heel goed gelukt.
Illustratie plattegrond