Woonschip Holland

Woonschip Holland
Ingrid Wintrink en Henk Pullen

Locatie
Levantkade, Amsterdam

Type
Kotter 29,5 meter 2,90 meter diep

Ontwerp
Bob van Wely

Verbouw
SRF Harlingen

Foto’s
Yel Photo

Illustratie plattegrond
Auke Herrema

De eerste ontmoeting
In de zomer van 2021 kwamen we voor het eerst aan boord. De zon scheen en het ruime teakhouten dek lonkte. Probeer dán maar eens nuchter te blijven. De makelaar was dat wél; hij wees ons op de uitdagingen door het achterstallige onderheid, de forse renovatie en de aanpassingen die nodig waren om er een woonschip van te maken. Zijn advies: “Koop een rechttoe-rechtaanschip. Meters maken, veel economischer.”

Thuis stonden we weer met beide voeten op de grond, maar we stopten niet met dromen. Hoe mooi zou het zijn, mijmerden we, om dit schip om te bouwen tot woon-werkplek voor ons en toekomstige generaties … We kochten het!

Van droom naar ontwerp
Het schip kon bij aankoop in principe nog varen en zeilen. Heel even was er de droom het ruime sop te kiezen. Maar met een schip dat bijna 3 meter diep steekt, was dat sop pas op de Noordzee te vinden. Die droom hebben we dus maar laten varen en met pijn in het hart besloten we om de machinekamer te ontmantelen.

Die keuze maakte een betere benutting van alle ruimten in het schip mogelijk, waardoor het schip nu geschikt is voor de combi wonen en werken. Het heeft een maximale scheepsbeleving en is ingericht met moderne techniek, gericht op duurzaamheid.

Aanpassingen buitenzijde
Aan de buitenzijde zijn het teakhouten dek en alle authentieke scheepse onderdelen gerenoveerd. Ook is – onder meer – de daglichtvoorziening in de voorpiek vergroot en zijn er platte zonnepanelen op de stuurhut geplaatst.

Aanpassingen binnenzijde
De binnenzijde van het schip is grofweg in drie ‘compartimenten’ verdeeld, met elk een uitgang naar buiten. De ruimten in het schip zijn zo met elkaar verbonden dat ze nog steeds een eenheid vormen. Naast de woonkeuken in het stuurhuis en het gastenverblijf achterin, is er voorin een multifunctionele ruimte die kan worden gebruikt als woonkamer, vergaderruimte of kookatelier voor ons cateringbedrijf. Een huiskamerconcert of ander kleinschalig initiatief: het kan allemaal bij ons aan boord.

De techniek
Het schip is volledig geïsoleerd (zijwanden met 12 centimeter steenwol, vloerisolatie, dubbel glas). Met een gebalanceerd ventilatiesysteem wordt de afgezogen lucht uit het schip gebruikt voor de warmwatervoorziening (warmtepomp). Het vloerverwarmingssysteem kan in de toekomst ook met een warmtepomp worden bediend.

Voor de basisverwarming kozen we in eerste instantie voor een kleine hr-cv-ketel, omdat onduidelijk was of we bovendeks voldoende verwarming konden realiseren en we geen gebruik wilden maken van bijstoken met een houtkachel. Op deze manier moet het op termijn mogelijk zijn om het schip volledig te verwarmen met een warmtepomp en aanvullende infraroodpanelen.

Van viskotter naar zeilende tweemaster
We zijn het hele jaar door op de werf geweest om mee te denken én te werken. Dagenlang kropen we op hun knieën over het dek, tot tien keer toe zetten we al het rondhout in de lak. Het was een prachtig avontuur om van de oorspronkelijke viskotter naar een zeilende tweemaster te gaan.

Illustratie plattegrond

Andere genomineerden:

Woonark De Golf

Alkmaar

Woonark Leedezicht

Warmond

Woonschip Zwartewater

Amsterdam

Woonark Leedezicht

Woonark De Golf