Woonschip Antoinette in Tilburg
Zes jaar geleden besloten we na dertien jaar op het platteland gewoond te hebben terug te gaan naar de stad. Gewend aan de ruimte, het uitzicht en de vrijheid wisten we één ding zeker: het moest geen standaard appartement worden …
Als zoon van een Rotterdamse schipper zit het water mij in het bloed, maar een eigen boot was er nog niet van gekomen. Via via kwamen we uit op het bijna honderd jaar oude woonschip Antoinette, nog bijna volledig in originele staat.
Verbouwing
De verbouwing hebben we erg rigoureus aangepakt. Ieder stukje roest is aangepakt en ieder slecht deel staal is vervangen door nieuw staal. Helaas hebben we de oude schipperswoning niet kunnen behouden.
De Antoinette ligt in De Piushaven in Tilburg – een museumhaven, uitgangspunt was dan ook om het uiterlijk van het schip zoveel mogelijk intact te houden en waar nodig weer terug te brengen in de oude staat. Voor het interieur hadden we de wens: ruimtelijk, licht en sfeervol. En natuurlijk wilden we een ruim terras om te genieten van het buiten zijn. Het ‘vlak’ (de bodem) van het schip is van binnen over de volledige 50 meter schoongeschraapt. Alle vet, stof, zand en roest is verwijderd en weer opnieuw aangebracht.
Isolatie
Voor het isoleren hebben we voor PUR gekozen. De bakboord- en stuurboordzijden zijn eerst in de menie gezet, voorzien van grondhout en daarna met 10 cm PUR geïsoleerd. Op deze manier ontstaat een volledig ‘gesloten cel’ en kan er geen condens bij de scheepshuid komen. Omdat er voldoende hoogte in het schip is, hebben we de vloer boven op de kattensporen geïsoleerd. Zo kan het vlak als het nodig is altijd van buitenaf gelast worden. De oude pompkokers waardoor het water vroeger van ‘het vlak’ werd gepompt, zorgen voor de ventilatie van het vlak onder de vloer.
Betimmering
De betimmering is overal met watervast multiplex gedaan. Ik heb ervoor gekozen de knieën in de spanten in het zicht te houden. Veel werk, maar zoveel mooier dan gewoon een rechte aftimmering en zo blijft het ‘scheepse’ behouden. Dit hebben we ook bij de onderkant van de bolders gedaan.
Ook in het plafond is extra veel werk gaan zitten. Het oogt als de onderkant van de luikenkap met merkels, maar is een geïsoleerd dak dat onder de luikenkap is aangebracht. Dit betekende dat het gebint en de scheerbalken ook 20 centimeter omlaag zijn gebracht.
Verwarming en tapwater
De verwarming en het tapwater komt van een pellet-cv-ketel (28 kilowatt), met twee buffervaten. We hebben in alle ruimtes ook een zuinige (!) airco die kan koelen en verwarmen. Dit was een flinke investering, die we hebben gedaan met het idee zelf ook onze elektra op te wekken met zonnepanelen. We hebben immers oppervlakte genoeg om die te plaatsen. Helaas hebben we hiervoor vanuit de gemeente nog geen toestemming gekregen. We hopen dit komend jaar alsnog te mogen realiseren.