Ontwerp
Stel je hebt een ligplaats van ‘slechts’ 25 meter lang maar wel 6 meter breed en je mag er géén ark neerleggen. Wat kun je dan? Een binnenvaartschip met de helft inkorten leidt tot een stuurhut die zowat direct vastzit aan het voordek. Dus lag nieuwbouw het meest voor de hand. De bewoners bekeken schepen in het land en online, op zoek naar inspirerende voorbeelden. “Het was nog best lastig om een schip te ontwerpen dat veel ‘scheepse’ eigenschappen en kenmerken heeft maar wat in de eerste plaats een woning moest zijn”, zeggen bewoners Gijs en Connie.
Daarnaast werd op 1 januari 2018 de wet van kracht die bepaalt dat woonboten bouwwerken zijn en aan het Bouwbesluit moeten voldoen. Ook waren de regels voor Welstand veranderd. Met deze beperkingen wist scheepsbouwkundige Peter Bosgraaf alles in de huid van een stalen schip te passen en een ontwerp te maken voor een ‘nautische nepboot’. Vasco was het eerste stalen nieuwbouw schip waarvoor een bouwaanvraag werd ingediend. Het is de bewoners wonderbaarlijk gelukt om een bouwvergunning te krijgen. Vasco is een hoopvol voorbeeld van hoe het toch mogelijk blijkt om door Bouwbesluit en Welstand heen te laveren.
Bouw
Scheepswerf Talsma Shipyards laste het stalen casco, inclusief zeeg en rondingen. Onder water zelfs een geveegde kont. De rest is zelfbouw. De materialen die zijn gebruikt, waren zoveel mogelijk tweedehands of restpartijen. Een uitdaging. “Tegelijkertijd wilden we graag een strak en ‘rustig’ huis maken door eenheid in vorm en materiaal. Voor Gijs, scheepsinterieurbouwer van beroep, moest het ook een soort visitekaartje worden.” Voor de aftimmering is gekozen voor traditioneel scheeps eikenhout, én FSC-gekeurd. De wenteltrap met ingebouwde verlichting is een fraaie blikvanger geworden.
Techniek
Het doel was een zo energiezuinig mogelijke boot te bouwen. De Vasco heeft een ventilatiesysteem met warmteterugwinning via de antieke rode luchthappers op het voordek. Het dak ligt vol met pv panelen en op de stuurhut liggen vier zonnecollectoren.
Een pelletkachel voor de wintermaanden is gekoppeld aan een 750 liter groot buffervat, evenals de zonnecollectoren. Verder staat in de technische ruimte een warmtepomp die het water van het Spoorwegbassin als bron gebruikt. Ook deze is aan het buffervat gekoppeld. “We gebruiken dus geen gas aan boord, en verwarmen en koken bijna geheel op de zon”.