Woonark Sasker Fortuin en Bibian Jacobs, Utrecht

Beschrijving

Woonark Sasker Fortuin & Bibian Jacobs, Utrecht

Type:
(reeds bestaande) woonark met betonnen casco

Verbouwing:
zelfbouw

Afmetingen:
8 meter breed en 13 meter lang

Ontwerp-overleg:
Jasper Suasso, +31ARCHITECTS

Leven op het water aan de Billitonkade.

Sasker Fortuin en Bibian Jacobs wonen samen met hun zonen Noё en Feder op hun zelfgebouwde woonboot in Utrecht.
12 jaar geleden kochten wij een woning in Lombok die we helemaal hadden omgebouwd. Deze fantastische woning keek uit op het Merwedekanaal en op de Munt. En terwijl wij genoten van het uitzicht, vroegen we elkaar soms wel: “Op welke boot zou je misschien willen wonen als je de kans zou krijgen? Nou wel aan deze kant van het water vanwege de zon. En we lieten de mooiste boten de revue passeren maar hadden dit verdekte lelijke eendje eigenlijk niet echt goed in de gaten.
De start
Op een nieuwjaarsdag spraken we de eigenaresse en begrepen dat het niet koek en ei was. En twee dagen later werden we getipt dat het goed zou zijn om eens bij de eigenaar langs te gaan. Hij was van plan om de boot te gaan verkopen. Wij bekeken de boot en vielen als een baksteen voor de ligging. Daarbij was het meest bijzondere wel dat de boot 8 meter breed en 13 meter lang is.
Na een spannende onderhandeling kwam het tot een overeenkomst en juni 2012 kregen wij de sleutel. En wat wij met het huis hadden gedaan, gingen we nu nog eens doen maar dan met de uitdaging van een wiebelende boot.
We zijn daarna met Jasper Suasso, die de neef van Bibian is en mede eigenaar van +31ARCHITECTS buro, om tafel gaan zitten. Wij hebben onze wensen besproken en daarna is hij maar zijn wij ook gaan tekenen. Uiteindelijk bleek toen we elkaar weer zagen dat we ieder hetzelfde hadden bedacht. Heel grappig maar dus ook direct heel duidelijk wat er zou gaan gebeuren.

Het bouwen
Sasker is meubelmaker en heeft een zijn eigen bedrijf Forsa. Hij heeft vroeger in Amerika houten skeletbouw gedaan en had dus wel enig idee hoe hij de bouw wilde gaan aanpakken. De muren op de korte kanten zijn door het dak omhoog getrokken en toen is er een nieuw dak over het bestaande dak heen gebouwd. Vervolgens is de binnenkant totaal leeggehaald en opnieuw opgebouwd. Nieuw was natuurlijk het bouwen op een boot. Een waterpas, daar heb je dus helemaal niets aan. Er werden allemaal draadjes en rolmaten opgehangen om de nieuwe muren in de bak uit te zetten. En nu maar hopen dat het allemaal zo recht mogelijk uitpakte.
Een spannend moment was toen het beton voor de vloer gestort ging worden. De mannen die kwamen, stonden verbaasd te kijken en konden eigenlijk niet geloven dat deze boot echt een drijvende boot was. “Staan er dan geen palen onder?”, was de vraag. Nee dus en dat betekende dat er niet zomaar even liters beton naar binnen mochten stromen. Sasker had een laserwaterpas en riep steeds, als de lijn onder de merktekens zakte, dat ze naar de andere hoek moesten met de betonslang. En zo werkten zij van hoek naar hoek.

Materiaal keuze
Omdat wij het belangrijk vinden om materialen niet te verspillen, is er zoveel mogelijk materiaal uit de boot opnieuw gebruikt. De houten balken uit de plafonds en vloeren zijn opnieuw gebruikt maar nu als staanders aan de buitenkant. De buitenkant wilden we graag zwart maken maar wel met een warme uitstraling. We hebben underlayment platen gekozen vanwege de nerf. Om ze te beschermen tegen de weersomstandigheden maar ook rekening houdend met het milieu, hebben we ze behandeld met een natuurlijke verf op lijnolie basis uit Scandinavië.
Verder hebben wij gekozen voor hoogwaardige isolatie en overal vloerverwarming zodat de boot in de winter goed warm kan blijven en met ook nog een wit dak proberen we het in de zomer `koel` te houden. Daarnaast zijn wij heel blij met de kleurkeuze van de PU vloer, die wat ons betreft precies past bij het water. Voor de warmte in het interieur is gekozen voor eikenhout. Het komt terug in de vloer in de zitkuil, de trap en de keuken.
De ideeën achter de indeling
Beneden hadden we drie slaapkamers nodig. Omdat de jongens gewend waren om samen op een kamer te slapen en dat nog steeds graag wilden, hebben we daar 1 grote kamer gemaakt die in de toekomst makkelijk te delen is door een muurtje erin. Samen met hen hebben we die kamers getekend en tegen de tijd dat de kamer zichtbaar werd, wisten zij al precies aan mensen te vertellen welke kant van wie was. Zij hebben ook de kleuren gekozen van hun eigen kast en van de muur. Naast deze grote kamer, hebben we nog een slaapkamer voor onszelf, een badkamer, wc, technische ruimte en een opslagruimte gerealiseerd.
Boven wilden we heel graag op waterniveau zitten vandaar dat er voor een zitkuil is gekozen. De rest van de ruimte ligt wat hoger en is helemaal open. Dit geeft in de boot een heel ruim gevoel. Om toch de mogelijkheid te hebben om met elkaar in die grote ruimte te zijn zonder last van elkaar te hebben, kozen we ervoor om twee hoekjes te maken. Het `tv`- hoekje heeft een schuifdeur gekregen om extra te kunnen afschermen.
Einde (nieuw begin)
Na ruim een jaar bouwen, was de basis zo dat wij eindelijk eind augustus 2013 verhuisden naar de ark. Er moet nog veel gedaan worden maar wij hebben er vertrouwen in dat dat wel op zijn tijd komt.
Van allemaal kleine hokjes is het nu een ruime, open boot geworden met veel raampartijen die ons iedere dag laten genieten van het leven op het water. En wat een super beslissing is het geworden. De jongens zitten met lekker weer de hele dag op het water. Zwemmen, zeilen, spelen op de surfplank of een stukje varen; het behoort allemaal tot de mogelijkheden. En op het einde van de dag genieten van de spectaculaire zonsondergangen! Het leven kan wat ons betreft niet beter!

Andere genomineerden:

Woonark Sietze en Hieke Haitsma, Utrecht

Woonark Jeroen & Sandra, Wilnis

Woonschip Joep v. Loon & Yvette Caspanni, Amsterdam

Winnaar Woonboot van het Jaar 2014

Woonark Jeroen & Sandra, Wilnis
Winnaar Woonboot van het Jaar 2014
Juryrapport / Prijs
persmap: 2014
genomineerden: 2014

Woonark Jeroen & Sandra, Wilnis

Woonark Sietze en Hieke Haitsma, Utrecht